#DOORBREKER Roland Geraerts van uCrowds door Gabi Ouwerkerk
UTRECHT Als tiener ontwikkelde Roland Geraerts zijn eigen games. Destijds slaagde hij er niet in code te schrijven om een karakter zonder aanwijzingen van a naar b te laten lopen. Inmiddels is de Utrechtse informaticus het brein achter simulatiesoftware om grote mensenstromen in goede banen te leiden.
„Een van de grootste uitdagingen binnen games is het berekenen van routes in een grote dynamische 3D omgeving”, vertelt Geraerts. „Deze uitdaging vormt de basis van de engine. Bij een demo van de software toonden echter ook veel bedrijven uit de veiligheidsindustrie interesse.” Met de crowd simulation engine richt uCrowds zich inmiddels ook op de veiligheidsindustrie. De software is in samenwerking met het bedrijf Movares al gebruikt bij de Noord/Zuidlijn om te kijken of het wel of niet wordt toegestaan om een fiets mee te nemen in de metro. „Onze engine kan berekenen hoelang het duurt om het metrostation te ontruimen als er een aantal mensen een fiets aan de hand heeft en hoelang het duurt zonder fietsen.” Ook voor de start van de Tour de France in Utrecht is het product ingezet. „De software laat zien hoe de loopstroom van mensen geoptimaliseerd kan worden. Daaruit kan het advies komen dat hekken verplaatst moeten worden of dat er een loopbrug moet komen.” De simulatiesoftware van uCrowds is sneller dan andere systemen. In real-time kan het 50.000 tot 65.000 mensen simuleren. Daarnaast maakt de software gebruik van loopvlakken in plaats van looplijnen. De simulatie is daardoor realistischer. Bij looplijnen is het lastig om botsingen te voorkomen, ook sociaal groepsgedrag kan dan niet goed in kaart worden gebracht. Binnenkort hoopt Geraerts naast simulaties van toekomstige situaties, ook op het moment zelf te meten. „Aan de hand van sensordata willen we voorspellen wat er over 5 of 10 minuten gaat gebeuren. Door zo’n live systeem kun je tijdig ingrijpen als het tijdens een evenement ergens te druk wordt.”
IUALL (Interaction for Universal Access) Ook dit is een COMMIT/project.