You are here

'Kennis uit allerlei domeinen combineren'

Als I/O Magazine Zhiping Luo (COMMIT/project VIEWW) spreekt, is hij Chinees nieuwjaar aan het vieren met zijn familie in China. In januari verdedigde hij met succes zijn proefschrift aan de Universiteit van Utrecht. Met zijn kennis van karakterdeformatie gaat hij voor een loopbaan in de filmindustrie. Tekst: Edith van Gameren

Wat heb je onderzocht?
‘Binnen het game research programma aan de Universiteit Utrecht heb ik onderzoek gedaan naar karakterdeformatie en dan vooral naar de animatie van huidvervorming. Mijn onderzoek richtte zich op twee dingen: de kwaliteit van de vervorming verbeteren en de hoeveelheid werk die je ervoor moet verzetten reduceren.’

Wat zijn de resultaten en voor wie zijn die belangrijk?
‘We hebben onder meer een versimpelde versie ontwikkeld van een 3D-simulatie die het mogelijk maakt een realistische huidvervorming snel te berekenen. Dat is nuttig voor de animatie-industrie en voor game-ontwikkelaars, omdat onze modellen real-time beelden kunnen genereren. Ik heb met mensen in animatiestudio’s gepraat en op dit moment moeten zij nog beeldje voor beeldje aanpassingen maken. Met de door ons ontwikkelde nieuwe methode kunnen vervormingen automatisch worden gesimuleerd. Vanuit deze industrie was er interesse voor mijn onderzoek en ik denk dat de resultaten zeker gebruikt gaan worden.’

Waarom vind je dit onderwerp interessant?
‘De simulatie van vervorming van huid bevat veel wetenschappelijke uitdagingen. Daarnaast ben ik persoonlijk zeer geïnteresseerd in animatiefilms. De wetenschappelijke uitdaging was om kennis uit allerlei domeinen te combineren. Ik heb kennis gebruikt uit het medische en biologische domein, over de menselijke anatomie en spierbewegingen. Ik had echter ook kennis nodig uit de fysica, vooral de tweede wet van Newton is van belang. Daarnaast komt er veel 3D-geometrie bij kijkenen uiteraard veel programmeren.’ Zijn er andere gebieden waarvoor jouw onderzoek interessant is? ‘Het medische domein zou geïnteresseerd kunnen zijn in het creëren van dit soort “menselijke” simulaties. Daarvoor er is wel nog meer multidisciplinair onderzoek
nodig.’

Wat vond je het meest interessant aan je onderzoek?
‘Ik vind het heel leuk om te werken aan voxels (een driedimensionale pixel, red). Dit is de nieuwe representatie van 3D-objecten. De promotie zelf was een belangrijk moment natuurlijk. Je sluit vier jaar onderzoek af. De verdediging van mijn proefschrift ging goed, ik kreeg veel complimenten.’

Hoe heb je het onderzoeksklimaat in Nederland ervaren?
‘De Universiteit Utrecht is erg goed op dit onderzoeksgebieden ik ben in mijn onderzoek goed ondersteund. Wat wel een belemmering is, is dat er in Nederland geen echte industrie is op het gebied van games of animatiefilm. Dat had mijn onderzoek zeker vooruit kunnen helpen.’

Wat zijn je plannen hierna?
‘Ik wil mijn kennis graag toepassen in de filmindustrie. Ik heb een aantal sollicitaties lopen bij bedrijven die zich toeleggen op het maken van speciale effecten, zoals bijvoorbeeld Animallogic. De kans is groot dat mijn nieuwe baan in Canada, de Verenigde Staten of Australië zal zijn.’

Zhiping Luo behaalde in 2010 zijn Master in Computer Science aan de South China University of Technology. Daarvoor werkte hij als systeemanalist en software architect. Na zijn afstuderen werkte hij kort als research fellow in Singapore en Nanying. In 2012 begon hij als promovendus aan de Universiteit van Utrecht. Op 11 januari 2016 promoveerde hij op zijn proefschrift ‘Interactive character deformation using simplified elastic models’.

© I/O Magazine